Homepage UNIZO Zoek
Draaiboek aanpak: toerisme, toeval of toekomst


Doelstelling

Samen met zelfstandige ondernemers in hun gemeente, stad of streek op zoek gaan naar het toeristisch potentieel.

  • Nadenken over de rol en de verantwoordelijkheid van de verschillende geïnteresseerden in het toeristisch beleid: lokale overheid, partners, zelfstandigen.
  • Evalueren van het gevoerde beleid, inventariseren van knelpunten en zo mogelijk formuleren van voorstellen en prioriteiten.
  • Zo mogelijk komen tot concrete werkafspraken, actie, ...
  • Lokaal overleg en samenwerking stimuleren tussen de verschillende betrokken partners
  • Nevendoel: sensibilisering van de zelfstandigen rond het thema toerisme, fierheid en zorg met betrekking tot het eigen authentieke patrimonium ontwikkelen, algemeen gevoel voor esthetiek en aantrekkelijkheid stimuleren, doen nadenken over uitstraling (huisstijl) van zowel de individuele handelszaak als de handelsstraat, als de globaliteit van de gemeente.

Beoogde resultaten

  1. Is er lokaal wel toeristisch potentieel (voldoende samenspel)
  2. Een goed en gedocumenteerd inzicht in de toeristische problematiek (witboek)
  3. Witboek als uitgangspunt voor dialoog met overheid en derden: inspireren van het beleid.
  4. Mogelijke ideeën genereren én aanpakken m.b.t. de wijze waarop individuele zelfstandige ondernemingen, of de ondernemers als groep kunnen inspelen op de toeristische kansen.
  5. Stimuleren van lokale samenwerkingsverbanden met andere actoren (heemkundige kring, VVV, …
  6. Aanzetten geven voor een bredere streekaanpak

Verloop

UNIZO-VORMING begeleidt u bij de voorbereiding van de cyclus

  • Beknopte verkenning van de gemeente (o.m. via Internet-websites, …)
  • Voorbereidend gesprek met het lokaal organiserend UNIZO-bestuur: verwachtingen, toelichting aanpak, nagaan welke werking er reeds gebeurde, concrete afspraken rond periode, plaats, uitnodigingen e.d.
  • Nemen van dia’s in de gemeente.
  • Assistentie met uitnodigingen,
  • Diareeks voorbereiden
  • Syllabi klaarmaken
  • Didactisch materiaal voorbereiden (overhead, …

Een groot gedeelte van de voorbereiding berust bij de inrichtende afdeling: uitwerken van de uitnodiging, bepalen van de doelgroep en benaderen externen voor medewerking (VVV, heemkundige kring, cultuurraad, schepen toerisme, …), vastleggen locaties + afspraken ‘catering’, verzenden uitnodiging, registratie inschrijvingen, eventueel zoeken naar sponsoring, enz.

Het moet de ambitie zijn om met een verzorgde uitnodiging, en drie verschillende verzorgde locaties en met eventueel een proevertje voor de pauze een aangenaam en stijlvol klimaat te scheppen dat compatibel is met de inhoud van de avonden: toerisme heeft immers met stijl, sfeer en genieten te maken.

1ste avond.

Kennismaking:

  • Welke deelnemers, uit welke zaken, met welke interessen en ervaringen zijn aanwezig?
  • Inventaris van de verwachtingen.

Sensibilisering:

  • Door een beknopte redenering inzake toerisme en middenstand te geven, en voorstelling van het verloop van het project.

Inventarisatie:

  • Gezamenlijk verkennen aan de hand van een toetsingslijst welk het potentieel van de gemeente/streek is inzake toerisme.
  • (Dit kan mogelijks in werkgroepjes, naargelang de deelnemers - in dit geval: plenair overlopen van het resultaat)

'Huiswerk':

  • Neem de toetsingslijst mee, vul aan, verfijn.

2de avond:

Overlopen resultaten 1ste avond 

  • aanvullingen vanuit het huiswerk.
  • Inventaris actoren in het toeristisch beleid.
  • Eventueel opnieuw in werkgroepjes: Op basis van de inventaris overgaan naar sterkten/zwakten analyse, inventaris van knelpunten.
  • Van hieruit: een concrete doe-lijst opstellen voor de verschillende actoren, aangeven van prioriteiten.

Bespreken diareeks:

  • Toeristische impressies van eigen gemeente in contrast met andere: een blik van een buitenstaander.

'Huiswerk':

  • Uit de doe-lijst: neem contact op met de verschillende actoren, en toets hoe zij tegenover het geleverde werk staan, en de aangegeven prioriteiten.
  • Uit de doe-lijst voor de zelfstandigen individueel en als organisatie: werk de prioritaire voorstellen uit.

3de avond:

Actievoorstellen uitwerken.

  • Onderscheid in belangenbehartigend optreden naar overheden toe, en eigen rol van de zelfstandigen
  • In dit laatste onderscheid maken tussen verdere sensibilisering, opzetten van evenementen, ontwikkelen van promotie-instrumenten, afspraken met andere actoren
  • Opzetten begeleidingsstructuur
  • Bouwen aan voortgang

Nawerking

  • Wat kan nawerking zijn?
  • Standaard wordt in een perscontact voorzien.
  • Verder, afhankelijk van de resultaten:
  • Permanente werkgroep toerisme
  • Regelmatige contacten met de bevoegde schepen op basis van deze toerisme-beleidsnota
  • Verkennende groepsreis met UNIZO-bestuur of ruimer
  • Concreet uitwerken van evenementen, infrastructuur, promotiemiddelen, andere...

 Voor verder informatie:  Nathalie Van Gelder

 

 
Terug naar vorige pagina Maak een afdruk van deze pagina:
Bestuurderskrant Juni 2014