Homepage UNIZO Zoek
Creatief ondernemen tijdens wegenwerken loont!

Openbare werken betekent omzetverlies. Of niet? Creatieve ondernemers, met de steun van de bereikbaarheidsmanager en een ondernemende gemeente laten zien dat het anders kan.  Steve Maenhout verplaatste zijn Modern Shop tijdelijk naar het oud gemeentehuis van Bredene en Kapster Brigitte Vanneuville compenseerde vuile schoenen van haar klanten met een straffe korting.

MODERN SHOP, nieuwkuis (Pr. Elisabethlaan Bredene)

Modern shop is al meer dan 30 jaar actief in de nieuwkuis-sector, gespecialiseerd in particuliere kledij. Midden de jaren ’70 startte de familie Maenhout met een eerste vestiging langs de kaai in Nieuwpoort stad. Ondertussen is de zaak uitgegroeid tot een onderneming met vestigingen te Nieuwpoort, Bredene en Middelkerke en een groot aantal afhaalpunten langs de kust. De voorbije jaren bleef de onderneming niet gespaard van openbare werken.

Steve Maenhout: ”We werden enige tijd na de opening van onze ‘koude winkel’ in Bredene geconfonteerd met ingrijpende werken aan de Elisabethlaan. Deze baan is een belangrijke as voor pendelverkeer tussen Brugge en Oostende. Door de werken zou de baan voor lange tijd volledig afgesloten worden; en kon het pendelverkeer zelfs niet meer in de buurt van de zaak komen. Wilden we onze klanten niet verliezen, moesten we dus op zoek naar een alternatieve oplossing om onze diensten te blijven leveren.”

“Samen met de UNIZO-bereikbaarheidsadviseur hebben we contact gezocht met het gemeentebestuur om ons nijpend probleem voor te leggen en te brainstormen rond mogelijke oplossingen. We hadden een aantal pistes in ons hoofd, maar de gemeente kwam zelf op de proppen met het voorstel om onze winkel onder te brengen in de gebouwen van het oude gemeentehuis. Deze stonden leeg, en konden dus onmiddellijk benut worden
We hebben dit aanbod met beide handen gegrepen: op die manier konden klanten ons nog bereiken, en waren we verzekerd van continuïteit in Bredene”.

“Ik ben uitermate tevreden over de constructieve houding van de gemeente en de samenwerking met de bereikbaarheidsadviseur. Door de constructieve samenwerking zijn we tot een goed werkbare oplossing gekomen om de periode van wegenwerken te overbruggen.”

“Mijn houding bij openbare werken? Het is cruciaal om op een nuchtere en positief ingestelde manier tegen de feiten aan te kijken en te beseffen dat met een constructieve houding heel veel deuren geopend kunnen worden.”


SANKE, kapper (Scheepsdalelaan Brugge)

De Sanké franchise in Brugge werd halfweg 2007 opgestart door Brigitte Vanneuville en haar man. Met 23 jaar ervaring als kapster in Blankenberge achter de kiezen, begon het koppel aan een nieuw avontuur in centrum Brugge. Ze startten een nieuwe vestiging van de hoog-aangeschreven kappersketen Sanké in een prachtig pand langs de Scheepsdalelaan.
2,5 jaar na de opstart van de nieuwe zaak, startten zware werkzaamheden voor de deur. De hele Kristus Koning-wijk werd door de werken afgesloten van verkeer. De straat werd herschapen in een modderpoel.

Brigitte Vanneuville :”Verschillende van onze klanten –een overwegend vrouwelijk publiek- struikelden op de voetpaden voor de deur. Als de klanten er in al slaagden met hun hakjes door de modder te komen, brachten ze hopen van die modder mee naar binnen. Ik heb dit altijd ludiek opgevangen en ben als een rasechte Ms. Bucket (cfr de Britse serie ‘Keeping Up Appearances’) het probleem te lijf gegaan”.

“Zodra de werken gestart waren, was een daling in aantal klanten merkbaar. Veel klanten zagen ertegenop de vuiligheid te trotseren of oudere klanten durfden het moeilijk begaanbare voetpad niet te trotseren.”

“Om de zaak niet te zwaar te laten lijden onder de werken, zijn we beginnen brainstormen om te zien welke mouw we aan onze situatie konden passen. Aangezien het wegblijven van klanten ons grootste probleem was, hebben we een commercieel heel interessante actie op het getouw gezet. In november kregen klanten tijdens de werken 20€ korting op een snit en brushing. Om de actie kracht bij te zetten, hebben we tegelijk uitgebreid geadverteerd in regionale magazines. Om nieuwe klanten die op dit voorstel reageerden dadelijk aan ons salon te binden, gaven we bij het eerste bezoek opnieuw een korting van 15% voor de volgende beurt.”

“De actie was voor ons een investering voor de uitbouw van het salon. De opzet slaagde wonderwel. Bestaande klanten trotseerden opnieuw de modder, en nieuwe klanten -uit de hele Brugse regio- vonden al snel de weg naar onze zaak. We slaagden er dankzij de actie in om van november –traditioneel de kalmste maand van het jaar- óndanks de werken één van de betere maanden van het jaar te maken!”

“Mijn belangrijkste boodschap als je geconfronteerd wordt met hinder door wegenwerken, is dat je moet blijven doorgaan met alles wat nodig is om je zaak op peil te houden. Etalage bijwerken, opleidingen blijven volgen,… Als je die activiteiten op een lager pitje draait tijdens de werken, moet je nadien des te hoger opnieuw opklimmen. Een positieve kijk op de zaak en op tijd knelpunten signaleren aan de UNIZO-bereikbaarheidsadviseur, helpen je als ondernemer al een heel stuk in de goede richting.”

Vragen?
Meer info bij UNIZO-vorming, Willebroekkaai 37, 1000 Brussel
stijn.vancuyck@unizo.be 02/238 05 80

 
Terug naar vorige pagina Maak een afdruk van deze pagina:
Bestuurderskrant Juni 2014