Recent heeft de Vlaamse Regering de startnota "Winkelen in Vlaanderen" goedgekeurd. Met deze startnota wil zij een Vlaams detailhandelsbeleid uittekenen, en dit op basis van het begrip ‘ Kernversterking’. Dit is een visie de vanuit UNIZO al heel lang wordt verdedigd : de kernen als natuurlijke vestigingsplaats voor een mix van functies, met een concentratie van detailhandel als basis. Grootschalige detailhandel moet hier, indien mogelijk, mee geïntegreerd worden of moet als een complementair gegeven, en op basis van een gedegen en onderbouwde visie op stad en rand een plek krijgen in de periferie. Dit betekent dat de ongebreidelde uitbreiding en verlinting van grootschalige detailhandel een halt dient toegeroepen.
De winkelnota vertrekt vanuit twee pistes: een ruimtelijk –economisch luik en concrete maatregelen voor kernversterking.
Ruimtelijk-economisch betekent dit een aantal maatregelen worden vastgelegd in afwegingskaders en ontwrichtingstoetsen in plannen en bij stedenbouwkundige vergunningen. Dit moet ervoor zorgen dat er geen verdere verlinting langs de steenwegen komt; dat het oneigenlijk gebruik van bedrijventerreinen voor detailhandel wordt gestopt. Specifieke zones voor detailhandel, enkel indien complementair met de binnensteden kunnen wel geoptimaliseerd of ontwikkeld worden.
Voor de binnensteden wordt het begrip ‘ kernwinkelgebied’ ingevoerd, waar de gemeenten een gericht stimuleringsbeleid kunnen voeren.
Voor de concrete uitvoering worden twee omzendbrieven gemaakt ; ‘ Kernversterking en winkellinten’ en ‘ Ruimtelijk afwegingskader voor de inplanting van grootschalige detailhandel’
Kernversterkende maatregelen in het kernwinkelgebied Tot nu hadden gemeenten te weinig basis of middelen om kernversterkende ingrepen of maatregelen in te voeren. Deze winkelnota wil hier verandering in brengen. Zo is er o.a. sprake van inhoudelijke en financiële ondersteuning bij een gemeentelijk handelspandenbeleid, commerciële vernieuwingsprojecten, inschakeling van KMO-portefeuille voor advies bij verfraaiing winkelpanden; gerichte KMO-IT op maat van detailhandel, onderzoek naar verminderde onroerende voorheffing,…. Maar ook van kennisopbouw en versterking van de lokale besturen voor specifieke projecten.
Deze winkelnota betekent een nieuwe kans voor het kernversterkend winkelbeleid in Vlaanderen. UNIZO zal zich volop inzetten om dit mee te helpen realiseren. Het vervolgtraject voor dit najaar ziet er als volgt uit : - opstart stakeholdersplatform , met vertegenwoordiging van UNIZO - opmaak omzendbrieven, in overleg met adviesraden waar ook UNIZO een stem heeft - verkennen mogelijkheden voor opstarten van projecten in gemeenten
Informatie en begeleiding: Mia Vancompernolle, UNIZO-VORMING
|