UNIZO-charter voor leveranciers betaalterminals

Erkend_leverancier_label kNu het aantal elektronische betalingen in ondernemingen zowat de norm zijn, kan u maar beter over betrouwbare betaalterminals beschikken. Kiezen wie die terminals levert is dus een belangrijke beslissing. Het apparaat moet betrouwbaar en veilig zijn, en de leverancier moet u een goede dienstverlening kunnen garanderen.

 

Klik hier voor de checklist 'Hoe kiest u een betrouwbare betaalterminalleverancier?'.

 

Leveranciers die voldoen aan de door UNIZO bepaalde minimumeisen, kunt u bovendien herkennen aan het bovenstaande 'Erkend Leverancier'-logo.

UNIZO krijgt nog altijd regelmatig klachten van gebruikers-ondernemers over de leveranciers van betaalterminals. Die gaan vooral over agressieve verkoopstechnieken, ontoereikende technische bijstand, extreem lange looptijden van huurcontracten en een gebrekkige klachtenbehandeling.

Om u te helpen een goede leverancier te kiezen, ontwikkelde UNIZO een kwaliteitslabel voor leveranciers die voldoen aan bepaalde minimumeisen inzake klantvriendelijkheid, betrouwbaarheid en veiligheid.

Totnogtoe werd het certificaat aan deze betaalterminalleveranciers toegekend:

Zij mogen zich dus in al hun communicaties 'UNIZO erkend leverancier' noemen.

De tekst van het charter voor betaalterminals vindt u hier: bankkaart m

Leveranciers die het certificaat wensen te verkrijgen, kunnen contact opnemen met UNIZO.

Zo herkent u een goede leverancier

In onderstaande checklist ziet u waarop u moet letten bij het afsluiten van een contract met een leverancier van betaalterminals.

1. Zijn de contractvoorwaarden duidelijk?

Ga na of de contractvoorwaarden van de leverancier duidelijk en steeds consulteerbaar zijn. U moet de voorwaarden steeds kunnen terugvinden via de website van de leverancier. Teken pas een contract als u weet waaraan u toe bent: hoeveel betaalt u, voor hoe lang bent u gebonden, ... De geldende versie van de algemene voorwaarden moet u ten laatste bij de afsluiting van het contract overhandigd worden.

2. Hoe lang bent u contractueel gebonden?

Let op dat u uw contract voldoende opzegbaar is. UNIZO raadt u aan u niet langer dan een jaar te engageren bij een leverancier. In die situatie behoudt u voldoende vrijheid om indien gewenst tijdig over te stappen. Zelfs als de prijs aanvankelijk voordeliger lijkt is een langer contract soms af te raden, bjivoorbeeld wanneer de leverancier het recht voorbehoudt de tarieven in de loop van het contract te kunnen aanpassen. Verbindt u dus niet nodeloos voor een lange termijn aan een bepaalde leverancier.

3. Is er een tijdige en kwalitatieve levering voorzien?

Vraag na wanneer de leverancier de terminal kan leveren. Tenzij anders overeengekomen, moet de leverancier de terminal maximum tien werkdagen na ontvangst van de bestelbon kunnen leveren.

4. Biedt de leverancier voldoende technische bijstand?

Controleer of de leverancier contractuele garanties biedt voor technische bijstand in geval van problemen. Hij moet expliciet vermelden op welke manier en binnen welke termijn de bijstand, zijnde de telefonische helpdesk en de interventies ter plaatse, plaatsvindt. Als die verbintenis niet nagekomen kan worden, moet de ondernemer bovendien recht hebben op een 'billijke vergoeding'.

5. Waar kan u terecht met klachten?

Bekijk of uw leverancier een snelle en correcte klachtenbehandeling aanbiedt. Zowel voor klachten over de kwaliteit van het product als over de dienstverlening van de leverancier is een goede behandeling onontbeerlijk.

 

nationale partners
Stel uw vraag
KBC Liantis